Biznesplan zwykle nie jest konieczny do otworzenia biznesu, o ile tylko otwiera się go na bazie własnych źródeł finansowych. Stworzyć go jednak można i powinno się zawsze. Biznesplan to bowiem świetne narzędzie pozwalające uzyskać informacje o szansach na połączenie swojego pomysłu biznesowego z sukcesem.
Kiedy biznesplan jest obowiązkowy?
Biznesplan jest obligatoryjny, gdy sięga się po zewnętrzne źródła finansowania. Jeśli np. chce się skorzystać z dotacji pochodzących ze środków unijnych czy też urzędu pracy, to biznesplan zawsze jest wymagany. Identyczna sytuacja występuje, jeśli chce się zaciągnąć kredyt bankowy na rozpoczęcie działalności. W takich przypadkach koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, czy biznesplan spełnia wszystkie wymogi formalne i zawiera komplet załączników. Nieprofesjonalny biznesplan może bowiem być nawet przyczyną odrzucenia wniosku o dotację czy kredyt.
Biznesplan tworzy się też dla samego siebie. Początkujący przedsiębiorca dzięki niemu uzyskuje usystematyzowany zbiór informacji o swoim pomyśle na działalność. To umożliwia uzyskanie innej perspektywy i pozwala ocenić na podstawie racjonalnych przesłanek, czy dany biznes ma szansę się udać.
Co zawiera biznesplan?
Wszystkie biznesplany są do siebie podobne, a jednocześnie różnią się pod kilkoma względami. Nie ma bowiem jednego uniwersalnego wzoru na dobry biznesplan. To, jak powinien wyglądać taki dokument, zależy od takich czynników jak branża, lokalizacja, czy specyfika pomysłu na biznes.
Zwykle jednak w biznesplanach można znaleźć takie części, jak:
- Opis przyszłego przedsiębiorstwa – tu powinny znaleźć się podstawowe dane, np. nazwa firmy, czy imię i nazwisko założyciela. Umieszcza się tu też ogólne informacje na temat misji i celów przedsiębiorstwa.
- Informacje o produkcie lub usłudze – to jeden z kluczowych aspektów biznesplanu. Wyłącznie sprzedaż produktów lub usług może sprawić, że dane przedsięwzięcie będzie rentowne albo nawet wysoce zyskowne. Koniecznie należy więc szczegółowo opisać asortyment, jaki zamierza się sprzedawać.
- Strategia cenowa – ta kategoria powiązana jest silnie z oferowanymi produktami i usługami oraz ich jakością. Czasem lepiej sprawdza się sprzedaż po stosunkowo wysokich cenach, a innym razem po niskich, za to z dużym wolumenem sprzedaży.
- Kalkulacja kosztów – tu szacuje się koszty stałe oraz zmienne. Znając koszty i strategię cenową można już obliczyć, jaką sprzedaż trzeba osiągnąć, aby biznes okazał się rentowny.
- Analiza rynku i konkurencji – w tym celu często korzysta się z analiz typu 5 sił Portera oraz SWOT. Pozwalają one ocenić wady i zalety przedsiębiorstwa na tle konkurencji.
Praktycznie każdy biznesplan zawiera też harmonogram. Podaje się tam daty i przewidywaną wysokość zysków w danym czasie. Później pozwala to ocenić przedsiębiorcy, czy jego biznes rozwija się w zgodzie z założeniami.
Czy biznesplan napisać samemu, czy udać się do specjalisty?
Jeżeli biznesplan ma służyć wyłącznie jako źródło informacji dla przedsiębiorcy, to może on go z powodzeniem napisać sam. Wbrew pozorom wcale nie jest to skomplikowane zadanie. Do specjalisty wybrać się warto wtedy, gdy biznesplan jest tworzony na potrzeby zewnętrznych podmiotów np. banków.